Press Release: Over 270 Utah Leaders Call on A.G. to Protect Census Accuracy / Más De 270 Líderes De Utah Llaman Al Fiscal General Para Proteger La Precisión Del Censo

PRESS RELEASE
FOR IMMEDIATE RELEASE: April 23, 2018

OVER 270 UTAH LEADERS CALL ON A.G. TO PROTECT CENSUS ACCURACY

Salt Lake City, UT – On Monday, Alliance for a Better Utah mailed a letter to Attorney General Sean Reyes requesting that his office take official action to protect Utahns from the Trump administration’s decision to include a question regarding citizenship on the 2020 Census. The letter was signed by over    270 community members, legislators, and organizations, including Utah Coalition of La Raza, Comunidades Unidas, and Representative Rebecca Chavez-Houck. Representative Chavez-Houck sponsored H.C.R.012, Concurrent Resolution Calling Upon Congress to Assure a Complete and Accurate 2020 Census, during the 2018 legislative session; it was signed by Governor Herbert in March.

“This last-minute addition by the Trump administration is clearly an attempt to intimidate immigrants and their families,” said Chase Thomas, Better Utah policy and advocacy counsel. “This information is already collected by other national surveys, such as the American Community Survey, and as such is duplicative and unnecessary. Combined with the hostile environment immigrants have increasingly faced under this administration, the change will only further intimidate immigrant communities and punish those who welcome immigrants as an integral part of their community.”

Last month, the U.S. Commerce Department approved a last-minute Justice Department request for a citizenship question to be added to the Census. This added question has been widely criticized for its potential to discourage immigrants or families of immigrants from responding to the Census, resulting in an inaccurate count. A coalition of seventeen states, six cities, and the U.S. Conference of Mayors recently announced their intention to sue the Trump administration over the inclusion of this citizenship question on the Census.

A citizenship question could have drastic political impacts for all Utahns if these immigrant communities avoid participating in this constitutional process out of fear or distrust. States depend on accurate Census data for everything from welfare services and highway funding to education dollars and congressional representation. According to the American Immigration Council, nearly 40 percent of immigrants (foreign-born individuals) in Utah are undocumented. If these 100,000 individuals are intimidated from participating in the Census, a sizable portion of the state’s population will be statistically missing for the variety of purposes for which Census data are used. Additionally, six percent of children in Utah (over 55,000 children who are U.S. citizens) live with parents who are undocumented and could possibly go uncounted if their parents do not participate.

A copy of the letter can be found here.

###

Alliance for a Better Utah is a good government advocacy and watchdog organization based in Salt Lake City. The organization works to improve the lives of all Utahns by ensuring balance, transparency, and accountability in Utah politics, policy, and government. More information at www.betterutah.org.

_______________________________________________________________________________________

PARA PUBLICACIÓN INMEDIATA: 23 abril, 2018

MÁS DE 270 LÍDERES DE UTAH LLAMAN AL FISCAL GENERAL PARA PROTEGER LA PRECISIÓN DEL CENSO

Salt Lake City, UT – El lunes, el Alianza para un Mejor Utah entregó una carta al Fiscal General Sean Reyes, solicitando que su oficina tome acción oficial para proteger a los habitantes de Utah de la decisión de la administración Trump de incluir una pregunta sobre ciudadanía en el Censo 2020. La carta está firmada por más de 270 miembros de la comunidad, legisladores y organizaciones, incluyendo La Coalición de La Raza de Utah, Comunidades Unidas y la Representante Rebecca Chavez-Houck. La Representante Chavez-Houck patrocinó H.C.R.012, Resolución Concurrente Llamando al Congreso para Asegurar un Censo 2020 Completo y Preciso, durante la sesión legislativa de 2018; fue firmado por el Gobernador Herbert en marzo.

“Esta adición de último minuto por parte de la administración Trump es claramente un intento de intimidar a los inmigrantes y sus familias,” dijo Chase Thomas, asesor jurídico y de políticas de Better Utah. “Esta información ya ha sido recopilada por otras encuestas nacionales, como la Encuesta de la Comunidad Estadounidense, y como tal es duplicativa e innecesaria. Combinado con el ambiente hostil al que los inmigrantes se han enfrentado cada vez más bajo esta administración, el cambio solo intimidará aún más a las comunidades de inmigrantes y castigará a aquellos que dan la bienvenida a los inmigrantes como parte integral de su comunidad.”

El mes pasado, el Departamento de Comercio de EE. UU. aprobó una petición de última hora del Departamento de Justicia para que se agregue una pregunta de ciudadanía al Censo. Esta pregunta adicional ha sido ampliamente criticada por su potencial para desalentar a los inmigrantes o familias de inmigrantes de responder al Censo, lo que resulta en un conteo inexacto. Una coalición de diecisiete estados, seis ciudades y la Conferencia de Alcaldes de EE. UU. anunciaron recientemente su intención de demandar a la administración Trump por la inclusión de esta pregunta ciudadana en el Censo.

Una pregunta de ciudadanía podría tener un impacto político drástico para todos los residentes de Utah si estas comunidades de inmigrantes evitan participar en este proceso constitucional por miedo o desconfianza. Los estados dependen de datos precisos del Censo para todo, desde servicios de asistencia social y fondos para carreteras hasta dólares para educación y representación en el Congreso. Según el Consejo Estadounidense de Inmigración, casi el 40 por ciento de los inmigrantes (personas nacidas en el extranjero) en Utah no tienen documentos. Si estas 100,000 personas se sienten intimidadas de participar en el Censo, una porción considerable de la población del estado estará estadísticamente desaparecida para la variedad de propósitos para los cuales se usan los datos del Censo. Además, el seis por ciento de los niños en Utah (más de 55,000 niños que son ciudadanos de EE. UU.) viven con padres que son indocumentados y podrían pasar desapercibidos si sus padres no participan.

Se puede encontrar una copia de la carta en inglés aquí.

###

Alliance for a Better Utah es una organización que aboga y vigila por un buen gobierno, su sede en Salt Lake City. Trabaja para mejorar las vidas de todos los habitantes de Utah al luchar el equilibrio, la transparencia, y la responsabilidad en la política, leyes, y gobierno de Utah. Más información en www.betterutah.org.